Zostava: Steve Harris (bassgitara), Dave Murray (gitara), Blaze Bayley (spev), Nicko McBrain (bicie), Janick Gers (gitara)
Štúdio: Barnyard (Essex)
Produkcia: Steve Harris a Nigel Green
Vydané: 23. marec 1998
Videoklipy: Futureal, The Angel And The Gambler
Celkový čas: 53:52
Pred štrnástimi rokmi som na Iron Maiden nedal dopustiť, podobne si viedla aj Metallica. Obe kapely sú dnes ukážkou toho, kam to môže dospieť. Ja tomu hovorím totálny úpadok, iní to nazývajú vývoj. Ani sa mi veriť nechce, kam dostal kapitán Harris svoje mužstvo - na posledné miesta prvoligovej tabuľky. Ak niekto zazlieval Dickinsonovi jeho odchod z kapely, teraz by mu mal gratulovať. Viem, fanúšikovia železnej panny ma až azda vidia na šibenici, ale svedomie mi káže stáť si za svojim názorom, hoci nie každý bude so mnou súhlasiť. Zhrniem to takto: mám dojem, že pán Bayley spieva ešte slabšie, ako na predošlom albume X-Factor, páni Gers a Murray žmýkajú znova tie isté gitarové riffy bez čo i len minimálneho novátorstva v rámci možností a pán Harris sa k nim hrdo pripája. Najviac sympatizujem s pánom McBrainom, ktorý vždy podrží mužstvo v najhoršom. Pokiaľ väčšine skladieb ako Futureal, Lighting Strikes Twice, When Two Worlds Collide, The Educated Fool alebo The Clansman sú aké také náznaky tvorčieho ducha, tak skladba Dont Look To The Eyes Of A Stranger je vrcholom skladateľskej neschopnosti pána Harrisa a štruktúrou pôsobí maximálne trápne. Odpusťte mi tieto slová, ale dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky, a teda tak isto sa nezopakujú časy The Number Of The Beast, Powerslave a Piece Of Mind. Niekedy je lepšie nostalgicky zaspomínať, ako kráčať s dobou.
Karol Gerba
Metal Hammer CS 4/98 No.40
Futureal
Toto je rýchla a energická úvodná pieseň, ktorá sa venuje obalu albumu a futuristickej téme. Je o tom, že človek je v súčasnej dobe tak vtiahnutý do virtuálneho sveta, že sa hranica fantázie a skutočnosti začína prelínať. Skutočné virtuálne médium nie je v piesni definované, ale podľa Baelerona (webmaster The Iron Maiden Commentary) sa jedná o počítačové hry a pod. V každom prípade je to skvelý úvod pre album s peknou melódiou a dobrými gitarovými sólami.
Steve Harris:
Táto pieseň má myšlienku, ktorú by som prepracoval lepšie, keby som mal viacej času. V čase písania celého albumu som sa sústredil prevažne na hudbu a spev, lenže nemal som primerane dobrý text. Vtedy som poprosil Blazea, či by niečo nevymyslel a vyšlo mu to veľmi dobre.
The Angel and The Gambler
The Angel And The Gambler je prvý singel z albumu. Je to ľahšia pieseň o nenapraviteľnom gamblerovi a anjelovi, ktorý sa ho pokúša zachrániť presviedčaním, aby s gamblérstvom skoncoval raz a navždy. V ironicky prenesenom slova zmysle by anjel mohla byť aj bohatá osoba, ktorá gamblera financuje a dovoľuje mu hrať za jeho peniaze. Je to dosť dlhá pieseň (skoro 10 minút), ale na druhej strane refrén a takmer všetko sa v nej opakuje, takže to nie je typický plnohodnotný Harrisov epos. Kebyže je o niečo kratšia a menej sa v nej opakujú slová, bola by to skutočne veľmi dobrá pieseň, ale takto pôsobí na mňa dosť neutrálne.
Steve Harris:
Myšlienku na túto pieseň som pochytil, keď som išiel po diaľnici do Walesu. Chvalabohu že som mal pri sebe magnetofón! Myšlienka mi pripomenula pieseň U.F.O. od skupiny The Who, a tak som to celé zobral v tomto smere. Rytmus piesne má štýl veľmi podobný 70-im rokom a veľmi sa mi páči.
Lightning Strikes Twice
Základom piesne Lightning Strikes Twice je prichádzajúca búrka, pričom sa hudba deju veľmi dobre prispôsobuje. Začína ľahko a potichu, čo neskôr prepukne do silných gitarových akordov, ktoré sú základom pre verš a refrén. Avšak refrén "maybe lightning strikes twice" by mohol mať aj hlbší zmysel. Je to možno o tom, že blesk nikdy dvakrát na jedno miesto neudrie. Podobne ako i ostatné dobré piesne, aj táto má dvojzmyselný text a nabáda k premýšľaniu. Samotná pieseň je po všetkých stránkach perfektná a vyzdvihujem z nej hlavne brilantné gitarové sólo.
Steve Harris:
Pôvodná myšlienka bola Daveova, a tak sme ju postupne skompletizovali a vytvorili pieseň. Keď Dave vymyslel refrén, ja som k tomu napísal text. Páčila sa mu myšlienka refrénu, takže text som napísal v tom zmysle.
The Clansman
The Clansman je nepochybne inšpirovaná filmom Statočné srdce (režisér Mel Gibson) z roku 1995. Opisuje boj škótskych rodov za oslobodenie sa od anglického útlaku, pričom refrén veľmi pripomína posledný výkrik Williama Wallacea "freedom" vo filme. Toto je ďalšia Harrisova epická pieseň, ktorá sa môže porovnávať s takými eposmi ako Rime Of The Ancient Mariner či To Tame A Land. V skutočnosti je toto podľa mňa najlepšia pieseň na albume a môže konkurovať i tým najlepším piesňam zo zlatej éry Iron Maiden.
Steve Harris:
Začali sme s dvoma odlišnými myšlienkami, potom sme ich dali dokopy a išlo to! Po hudobnej stránke má pieseň trochu keltský nádych, a preto som vlastne aj napísal text o škótskych kmeňoch. Je inšpirovaný filmom Statočné srdce a Rob Roy.
When Two Worlds Collide
Pieseň je o zrážke dvoch svetov, niečo ako keď asteroid alebo kométa narazí do Zeme. Jedná sa o tému, ktorá má veľký záujem zo strany verejnosti, o čom svedčia aj svetoznáme katastrofické filmy Deep Impact a Armageddon. Hoci text piesne by mohol byť predsa len o niečo hlbší, When Two Worlds Collide je dobrá pieseň s peknou melódiou a niekoľkými dobrými gitarovými rifmi a sólami.
Steve Harris:
Táto pieseň vznikla z Daveovej myšlienky, ktorý pracoval s Blazeom, a potom som pracoval s oboma. Pridal som niektoré časti do hudby, časť melódie refrénu a celé som to usporiadal. Dave napísal väčšinu hudby a Blaze zasa napísal text.
The Educated Fool
The Educated Fool je pieseň o hlbokom zamyslení sa nad tým, čo človek už vo svojom živote dosiahol, a napokon prichádza na to, že jeho vzdelanie a myšlienky nie sú vôbec dôležité. Pieseň však predstavuje istú nádej a dáva tieto veci na správnu mieru. Po hudobnej stránke je to perfektná pieseň so silnými emóciami, harmóniou spevu a klasickými rifmi Iron Maiden. Určite patrí medzi najlepšie piesne tohto albumu.
Steve Harris:
Začína s gitarovou melódiou, ktorá sa perfektne hodí do myšlienok, ktoré som mal v čase nahrávania tejto piesne. Končí veľmi silno a je to jedna z Blazeových najobľúbenejších piesní tohto albumu.
Don´t Look To The Eyes Of A Stranger
Táto pieseň sa zaoberá problémom, ktorý začína byť aktuálny v modernej spoločnosti. Ako deti sa učíme nedôverovať cudzincom a toto učenie sa prenáša do celej spoločnosti. Je to dosť dlhá pieseň s perfektnými zmenami rytmu a inštrumentálnou časťou v strede.
Steve Harris:
Toto je taktiež pieseň, ktorej myšlienku som vymyslel už skôr, ale do piesne som ju prepracoval až teraz. Chcel som, aby bola trochu viac orchestrálnejšia a majestátnejšia. Taktiež je jej zvuk trochu zlovestný, takže som chcel urobiť poslednú časť kompletne šialenú a maniacku. Myslím, že Janick si nie je celkom istý touto poslednou časťou, ale podľa mňa je perfektná.
Como Estais Amigos
Como Estais Amigos vzdáva hold Argentínčanom, hlavne vojakom, ktorí zomreli v roku 1982 vo vojne s Britániou o Falklandské ostrovy. Názov možno preložiť ako "how are you friends" ("ako sa máte priatelia"). Pieseň má smutnú a silnú melódiu a zakončuje album veľmi dumane a emotívne.
Steve Harris:
Túto pieseň napísali Janick a Blaze. Janick napísal hudbu a Blaze hlasovú melódiu a text. Je to smutná a silne emotívna pieseň, trochu temná ale dramatická, o Falklandskej vojne. Myslím, že je to perfektný záver pre tento album.
Rozbory piesní preložené zo stránky Iron Maiden Commentary
The Angel and The Gambler
Vydané: 9. marec 1998
Futureal
Vydané: celosvetovo v roku 1998
Iron Maiden Slovensko 2002 - 2015